2014. december 29., hétfő

Gesztenyetorta

Pár éve kezdtük el nagynénémmel azt a mára már hagyománnyá vált dolgot, hogy karácsonyra közösen sütjük meg az ünnepi asztalra kerülő tortát. Őszintén szólva nemtudom, hogy honnan jött ennek az ötlete, mert ugyan mindenféle süti mindig volt karácsonykor de torta az nem. Mióta ezt elkezdtük készítettünk már például narancstortát vagy a 2010-es év ország tortáját, a szilvagombóc tortát. Idén nagyon sokáig agyaltunk azon, hogy milyen ízű legyen a torta, míg végül a gesztenye mellett döntöttünk. Konkrét receptet nem kerestünk, hozzá, hanem a cukrászkönyvem és a saját ötleteim alapján állítottuk össze a tortát, ami a család véleménye szerint elég finomra sikeredett. :) Szerintem érdemes kipróbálni, a karácsonyon kívül bármelyik szülinapon is megállja a helyét, és elkészíteni sem bonyolult, de azért picit időigényes.

Röviden összefoglalva a torta 4db. kakós piskótalapból áll, melyek között alul és felül gesztenyés tejszínkrém, középen pedig meggyes réteg van. Kívülről ugyanazzal a gesztenyés tejszínkrémmel van bevonva a torta, a tetejét csokoládéval és a gesztenyemasszából kiszúrt szívekkel díszítettem. A mennyiségek 26cm-es tortaformára vonatkoznak, amiből egy 16 szeletes torta lesz.




Hozzávalók: 1db. kakaós piskótalaphoz

  • 100g tojás (ez nagyjából 2db-nak felel meg, de azért inkább érdemes lemérni)
  • 40g kristálycukor
  • 45g liszt
  • 5g kakaópor
  • egy csipet só
                    a gesztenyés tejszínkrémhez:
  • 500g habtejszín (én Hulala-t használtam, ami eleve cukrozott, szoval aki simát használ, az még porcukorral édesítse)
  • 500g gesztenyemassza (szintén a cukrozott fajta)
  • rum (ízlés szerint)
                  a meggyréteghez:
  • 500g meggy
  • 300ml meggylé
  • 50g étkezési kukoricakeményítő
  • kristálycukor (ízlés szerint)
  • 2csomag vaníliás cukor

Elkészítés:
Először a lapokat kell kisütnünk, hiszen azoknak a betöltés előtt még teljesen ki kell hűlniük. Én egyesével sütöttem ki őket a tortaformában, de természetesen lehet egyben is és utána négybe vágni. Ez a kakaós piskótalap egy hideg úton készült felvert tészta, ami két fő részből áll, a tojássárgájás, és a tojásfehérjés részből. Első lépésben szétválasztom a tojásokat. A tojássárgáját a cukor 1/3-ad részével habverő segítségével kihabosítom, a tojásfehérjét pedig tiszta, zsírmentes tálban elkezdem habbá verni. Akkor adom hozzá a cukor 2/3-ad részét amikor már krémes állagú a tojáshab, majd ezután kemény habbá verem. A lisztet és a kakaóport már előre odakészítem, mindkettőt átszitálom, majd összekeverem őket és hozzáadok egy csipet sót is. Ha a tojásfehérje hab elkészült fakanállal óvatosan a kihabosított tojássárgájához keverem. Én ezt mindig úgy csinálom, hogy az első egy-kát kanál habbal nem óvatoskodom, hanem erőteljes mozdulatokkal, gyorsan teljesen elkeverem benne. Ez azért jó, mert így a tojássárgájás rész fellazul, könnyebb lesz és így a továbbiakban hozzáadott többi hab kevésbé törik benne. Ezután a lisztes-kakaós keveréket is hozzáadom, méghozzá ismét átszitálva, apránként, így biztosan csomómentes lesz. A tortaformát vagy vajazzuk-lisztezzük ki vagy pedig az aljára vágjunk a sütőpapírból egy korongot, így könnyebben kijön majd a lap. Az elkészült tésztát óvatosan a formába öntöm, egy habkártya vagy kenőkés segítségével elegyengetem, majd 170fokra előmelegített, légkeveréses sütöben kb. 30perc alatt készre sütöm a lapokat. Még melegen kiszedem a formából a kisült lapokat és egyesével félrerakom őket, így hamarabb kihűlnek.
Addig elkészítem a meggyes tölteléket, amihez  összemelegítem a meggyet, a levét és a cukrot, majd ha már a lé egy része elpárolgott hozzáadom a keményítőt. A keményítőt úgy keverem bele, hogy előzőleg egy kicsi meggylében teljesen feloldom és úgy öntöm hozzá. A keményítővel folyamatos kevergetés mellett megvárom míg egyszer felforr a meggyszósz, majd lehúzom a tűzről és kevergetve kihűtöm. Akkor jó az állaga ha kihűlve sűrű és krémes, de nem folyik szét. Ha túl hígnak érezzük, akkor érdemes visszatenni a gázra, megmelegíteni, még egy kicsi keményítőt hozzáadni és újból összeforralni majd kihűteni, mert hígan betöltve ki fog folyni a tortából.
Ha a lapok és a meggytöltelék is kihűlt előkészítek mindent a betöltésre és a torta összerakására, majd közvetlenül előtte elkészítem a gesztenyés tejszínkrémet is. Azért fontos, hogy a krém nem álljon órákat a betöltés előtt, mert úgy összeesik. Az 500g gesztenyemasszából kiveszek annyit amennyit a díszítéshez szeretnék majd használni, a maradékot pedig egy kis rummal teljesen puhára, krémesre keverem. Közben felverem a tejszínt, szintén kemény habbá. A felvert habból ugyanúgy ahogyan a tojáshab esetén az első egy-két kanállal fellazítom a gesztenyét, majd a többit óvatosan forgatom hozzá. Ha ezzel is megvagyunk kezdődhet a betöltés és az összeállítás! :)
Én azon a tálon állítottam össze a tortát amin tálalni is akartam, de ha valaki nem azon szeretné, akkor mindenképpen érdemes alárakni egy tortakartont, különben nagyon nehéz lesz mozgatni a tortát. Először lerakom az első lapot, amit megkenek a krém 1/3-ával, fontos, hogy egyenletesen oszlassuk el a krémet! Utána jöhet rá a második lap, aminek a tetejét hajszálvékony rétegben szintén megkenem a krémmel, majd rákenem a meggyes tölteléket és az arra kerülő, harmadik lap alját szintén nagyon vékonyan megkenem a krémmel. Erre azért van szükség, hogy a meggyes rész nedvességét semmiképpen se szívják fel a piskótalapok. A harmadik lapra ismét 1/3 rész krém kerül, majd leborítom a negyedik lappal. Az egyes lapok után nyugodtan nyomogassuk meg picit a tortát, hogy biztosan egyenes és egyenletes legyen -persze a krémet ne nyomjuk ki! :D A tortát ezután teljesen beborítom a megmaradt krémmel, szépen egyenletesen elkenem rajta.
A tortát bárhogyan díszíthetjük, ahogyan csak szeretnénk! Én először "lespíneltem" étcsokival, majd a félretett krémből egy habzsák segítségével pici halmokat nyomtam rá és ezekre fektettem a gesztenyemasszából kiszúrt szíveket.

Puszi, Dóri





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése